Först vill jag börja med att tacka alla snälla vänner, familj och kollegor för fin fint stöd & ett extra tack går självklart till Supporten som till och med fanns på plats i Kalmar ni gjorde den långa löpningen till något helt OK!

Jag är alltid glad när jag tävlar även när det gör ont, löpningen gjorde ont – de säger att en Ironman börjar vid löpningen och att ett maraton börjar vid 30 km. Jag kan definitivt hålla med om att en Ironman börjar vid löpningen men löpningen började för min del komma igång riktigt bra vid 30 km. 🙂 Men vi tar det från början!

Simningen 3,8 km – Ja, alla har ni säkert hört och läst skräckrubrikerna om de höga vågorna och alla sjösjuka som fick plockas upp. Många blev även diskade då de simmat fel och genat på insidan av bojen istället för att simma runt. Min simning började med att jag fick en smärre chock och visp hade jag ett ASTMA ANFALL!!! Mina tankar gick direkt till dem som kört Norseman (Ironman tävlingen i Norge som är extreem på många sätt) och kände gud så skönt att det iaf är varmt i vattnet men hej vad vattnet kom från alla håll. Jag försökte få ordning på andningen genom att simma bröst men det triggade upp pulsen ännu mer. Jag vände över på rygg och lyckades då på så sätt flyta med vågorna istället för att få dem i ansiktet och kunde då sakta men säkert återfå kontrollen över andningen och min puls.

Efter 12 minuter så kunde jag konstatera att andningen var OK och att jag nästan var vid den första bojen. Bara att vara nära den första bojen gav ny energi och jag insåg att det skulle innebära att vågorna skulle komma från sidan i ryggen istället för rakt emot en i ansiktet.

Efter att jag hade passerat den första bojen fick jag ett hyfsat flow i simningen igen och kunde paddla på. Sikten var kass och det var svårt att navigera mot bojarna och min klocka visade efteråt att jag simmar över 4090 meter….. så där nästan 300 meter extra…. Aja, jag tog mig förbi simningen och kunde äntligen få kliva upp på min cykeln. Trots astman tog jag min uppsatta sim tid på under 1 1/2 timmar men jag hade önskat att simma på 1 timmer och 20 minuter. Slut tiden för simningen blev: 1:29:22 Så japp precis på gränsen men på rätt sida! 😉

im_sue0

Cykel 180 km – Växlingen till cyklingen gjorde jag i slow motion men det gjorde mig inget, jag ville få ordning på huvudet för att inte vara yr eller vimsig när det var dags att kliva på hojen. Väl på cykeln är en av de första sakerna man gör att cykla över Ölandsbron, något som skrämde mig. Jag är som de flesta av er vet inte speciellt tung och inte heller min cykel, med sidovind är det lätt att flytta på mig några meter….. och bron är hög och räckena inte jätte höga…. men det var faktiskt inga problem alls, pheu! Hade fått strika order av en vän som hjälpt till att coacha mig att inte trapa på i uppförsbackar och motvind. Ölandsbron bjöd bå båda så jag la mig åt höger och väntade på att bli omkörd för att sen köra om i nerförsbacken på andra sidan. Bron gick fint att passera och känslan var väldigt skön. Väl på Öland bjöd Ölandsborna på bra support och kraftig sidovind ja längst nästan hela banan. Lite stel i nacken var det dags att vända tillbaka över bron och lämna nästan 130 km och blåsten bakom sig för att ta en tur på 50 km i Kalmar. Medvind upp på bron… Glädje tjut opps en skärmd cyklist framför…och många omkörningar.. utför bron och in i Kalmar med hög fart och stor glädje! Sista 30 km på cyklingen kan jag meddela att jag kände mig ”färdig med att cykla” men jag hade bra sällskap ute på banan av andra medtävlande. Vi höll humöret högt och coachade varandra tillbaka in i Kalmar! Cyklingen lyckas jag också ta mitt önskade mål på under 6 timmar trots den ständiga vinden, sluttiden för cyklesträckan blev 5:58:09 (inte mycket tillgodo men fortfarande på rätt sida!)

im_sue

Löpning 42.2 km – Väl inne i växlingsområdet så sa magen tack o hej och jag insåg att de bars jag ätit på slutet av cyklingen då mina gels tagit slut inte lirade med min kropp…. Men de första kilometerna på löpningen var magiska. Jag kände att skulle det vara så mycket folk längst hela banan så skulle jag behöva lägga mig ner och gråta av lycka och eufori. Japp så mäktigt var det men efter 2 km kommer du ut från de centrala delarna för att ge dig iväg på det första av tre varven på banan. Efter 4 km kom det mat och jag testade att äta men efter bara en km till sa magen nej nej…. Kilometerna 4 – 18 var kämpiga, humöret var gott men jag insåg att det nog skulle bli att gå in i mål och att dagen skulle bli lång. Men solen var med oss och publikens stöd gjorde att man kämpa på. Efter halvmaran så börja jag få ordning på kroppen och benen började röra sig mer regelbundet fram igen. Innan jag gav mig iväg på sista löpvarvet blir jag omsprungen av ingen mindre än min egen bästis ANNA!!! som är på väg in i mål för att kidnappa en 4:de plats och en biljett till KONA – HAWAII visade det sig! SÅ FANTASTISK bra kört! Så när jag går ut på sista varvet var jag HÖG av lycka för Annas målgång och för att det just är SISTA varvet och nu jobbar benen riktigt bra igen. Jag får sällskap av lite olika klubbkompisar längst banan men springer nu faktiskt förbi de flesta. Äntligen lirar benen!

Väl inne på i Kalmar skriker jag av lycka och njuter av min målgång och att jag faktiskt trots upprepade toa besök längst banan har lyckats med att springa maran på samma tid som jag gjorde Stockholm Marathon på förra året! 4:17:08

Totalt slutade dagen på 11:56:55 med andra ord SUB 12 timmar som var mitt personliga mål vilket också gav en 13:de plats i min AGE GROUP 30-34!! WOOP WOOP!

im_sue2

I AM A IRONMAN!!!

im_sue3

Nu är det fredag och dags för mig & Anna att fira! För imorgon är det tillbaka till träningen! För hennes del är det fullt fokus på Hawaii medans en annan har fokus på Frankrike resan! 🙂

im_5

& både jag & Anna har mått oförskämt bra vilket jag inte trodde skulle vara fallet på lördag kväll då jag inte kunde röra mina ben efter att jag hade lagt mig på sängen. Men igår var jag redan tillbaka på min första träning och jag har ‘tjuvcyklat’ runt på ”shlms-hojen’ hela veckan för att inte få för stor cykelabstinens!

im_3

Kör hårt och kom ihåg vad du vill uppnå – Anything is possible!!! 😉

im_2

Rock n’ Run!

/Sue

im_4

(Visited 14 times, 1 visits today)